hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| دپوی زباله بزرگ‌ترین مشکل فولاد محله

سمنان| دپوی زباله بزرگ‌ترین مشکل فولاد محله

اینجا فولاد محله است. یکی از روستاهای مازندرانی زبان شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان که در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی شهر مهدی‌شهر، ۷۵ کیلومتری شمال خاوری سمنان، ۷۰ کیلومتری دامغان، ۴۰ کیلومتری کیاسر و ۱۰۵ کیلومتری ساری قرار دارد. فولاد محله‌ای ها طعم واقعی محرومیت را هرروز می‌چشند؛ این روستا تا اوایل سال 1360 در حوزه استحفاظی دودانگه شهرستان ساری بود و پس‌ازآن در حوزه شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان قرارگرفته است؛ اما تغییرات استانی هم نتوانسته جلوی محرومیت مردم را بگیرد و همچنان ساکنین فولاد محله با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بیش از 12 سال است که زباله‌های بیمارستانی و ... مردم ساری در منطقه گویچاله در مرز سمنان و ساری دپو می‌شود. محصولات کشاورزی این منطقه در حال نابودی است و بوی تعفن حاصل از این دپو غیرقابل تحمل است.

مشکلات مردم فولاد محله اگرچه متعدد است اما شاید مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آن‌ها، حضور ارابه‌های مرگی باشد که هرروز با 400 تن زباله می‌آیند و بارشان را خالی می‌کنند و می‌روند؛ البته کسی هم جلودارشان نیست.

مشکلات زیست‌محیطی؛ دامن‌گیر فولاد محله

 رئیس شورای اسلامی روستای فولاد محله در آخرین نشستی که با حضور نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس برگزار شد، جلوگیری از تخلیه و دپوی پسماند ساری، نکا و قائم‌شهر در منطقه گویچاله فولاد محله و مشکلات زیست‌محیطی آن را یادآوری کرد و گفت: هرروز حجم قابل‌توجهی زباله از استان مازندران در حومه این روستای مرزی تخلیه می‌شود.

او گرچه عدم تکمیل درمانگاه فولاد محله که تأکید شده بود تا سال 96 تکمیل و افتتاح می‌شود و عملی نشد را از دیگر مشکلات مردم این منطقه عنوان می‌کند؛ اما خواستار پیگیری شهر شدن فولاد محله و پیگیری حوزه استحفاظی و حوزه عرفی فولاد محله با مازندران و فولاد محله با دامغان است.

ممنوعیت حفر چاه و چاره‌اندیشی برای مردم جهت آب شرب و کشاورزی و ارائه طرح انتقال آب رودبارک و تخصیص درصدی از آب سد در حال احداث فینسک نیز از مواردی است که مسئولان استان سمنان باید پیگیری کنند.

رئیس شورای اسلامی فولاد محله ادامه داد: فولاد محله 9 سال است که روستای گردشگری استان شده و مسئولان گردشگری باید بگویند چقدر پول برای این روستا در راستای توسعه گردشگری هزینه کرده‌اند؟

او تأکید کرد: اصلاح و لایروبی بندهای خاکی سپیدار و گنجی و احداث بند خاکی عمادره و چنگل باغ و احداث باغ 40 هکتاری نیز مورد انتظار اهالی است.

رئیس شورای اسلامی فولاد محله یادآور شد: اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذار با توجه به احداث شهرک صنعتی با داشتن آب، برق، گاز و... و عدم همکاری بانک‌ها به سرمایه‌گذاران محلی، واگذاری غیراصولی و تنش‌زا زمین و مرتع به افراد غیربومی، تعیین تکلیف اراضی 700 هکتاری واگذاری، پویایی خانه ترویج کشاورزی، تکمیل و عملیاتی ساختن نقشه کاداستر و انتقال آب سرچشمه به اراضی بالا رودبار هم مورد انتظار است.

پیگیری جدی انباشت زباله مازندران در فولاد محله

احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس و مدیران نیز از مرکز نامناسب دفع زباله استان مازندران در شمال فولاد محله و تلاش برای جابه‌جایی این مرکز به مکان دیگر بازدید کرد.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس گفت: انباشت زباله مازندران در منطقه فولاد محله از توابع شهرستان مهدی‌شهر باید به‌طورجدی پیگیری شود.

او با بیان اینکه روزانه 400 تن زباله در منطقه گویچاله واقع در محور فولاد محله دفن می‌شود، گفت: چاه‌های آب فولاد محله به‌درستی مدیریت نمی‌شود و پیشنهاد من این است مسئولان مربوطه، مدیریت یکپارچه منابع آب‌های زیرزمینی را انجام دهند.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس اضافه کرد: آمارگیری سال 95 نتوانست واقعیت جمعیتی ساکن در منطقه را سامان دهد و مشکلات فراوانی در توزیع عادلانه آمارها ایجاد کرده است. اجرای عادلانه قانون راهکار برون‌رفت از مشکلات کشور است.

او به‌ضرورت اجرای دولت الکترونیک اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی که نیازمند اعتماد عمومی هستیم، اجرای دولت الکترونیک در سیستم اداری سلامت، عدالت و سرعت کار را موجب می‌شود.

این نماینده مجلس، اجرای دولت الکترونیک را گامی اساسی در راستای تحقق منویات نظام اسلامی دانست و افزود: باید نواقص اجرای این طرح اصلاح و به‌صورت کامل عملیاتی شود.

همتی اجرای طرح هدفمندی منابع، اصلاح الگوی مصرف، بانک اطلاعات مدیران و پزشک خانواده را در برهه حساس کنونی ضروری دانست و تأکید کرد: توجه به این موارد، اقتصاد کشور را مقاوم‌تر می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد